lördag 17 juli 2010

Oturshelgen

-Stadsfesten ---> E-Type, Europe
-Hera och Bubben ---> i min säng
-Oturshelgen, bilen ---> punka, trasig vindrutetorkare, trasig glasrut, punka igen och granne som tycker synd om Texas
-V.19 ---> Bebis, Ultraljud
-Hus ---> drömläge?
-Kalas ---> Malins 3-årskalas-Thea ---> London = fel.. bara mamma och pappa åkte till London
-Jobbet ---> Natten jobbar till 07.30 enligt schema.. (det har nog aldrig hänt)
-Bilder ---> jag har kollat igenom en massa bilder som jag hade tänkt lägga ut..

Oturshelgen, Stadsfesten
Helgen 9-11 juli var det stadsfesten i Skellefteå. Jag skulle sova hos min min storebror och hans tjej. Jag slutade jobba halv tre på fredag och då skulle jag skynda mig hem, duscha, ta på mig finkläderna (tights och ett lång linne, jag var med andra ord riktigt modern.. men nu törs jag ha så tighta kläder då jag faktiskt är nöjd med min mage), packa grejerna i bilen och sen fika lite grann så jag klarade mig till jag var i Skellefteå. Vi hade bestämt oss för att käka pizza som jag då skulle hämta när jag kom till Skellefteå. Ja.. kl 16.00 körde jag ut ur garaget och for på macken här i byn för att tanka, när jag svänger ut från macken tycker jag att det känns lite konstigt i bilen.. typ som att jag har punka! Jag stannar mitt på vägen (det är rusningstrafik) och kliver ur bilen för att kolla vad felet är.. Självklart är det punka!! Vad fasen tänker jag.. hur ska jag nu komma mig till Skellefteå i vettig tid? Jag som för engångs skull hade kommit mig iväg i tid.. jaja.. det var ju bara till att köra in på första avfart och byta det där däcket. Jag ringde till pappa så han fick berätta hur jag skulle göra då det var första gången jag skulle byta ett däck. Allt gick bra ändå tills jag skulle plocka upp det där reservdäcket som ligger så fint i bagagen under mattan.. och under en jätte baslåda... *suck*. Jag ringer till pappa och frågar hur han gör när han tar upp däcket och till svar får jag att det är bara att slita och dra så går det bra.. ehm.. ja.. efter typ en timme hade jag fått upp det där jäkla däcket och då var det nog bara för att jag vara så arg! jaja.. jag kunde tillslut få dit reservdäcket och ta mig in till stan för att pumpa däcket. När jag väl var på en mack som hade så man kan rengöra rutan så tänkte jag att det var ju lika bra då jag lix var på macken. Sagt och gjort, plockar fram hinken med vattnet och skrapan, viker upp vindrutetorkaren och sen på andra sidan för att vika upp den andra torkaren som givetvis går sönder! Jag ringer till pappa igen och undrar hur jag ska fixa det då.. "jamen det är enkelt, det är bara att sätta dit den igen" säger han. För mig var det inte enkelt.. säkert för att jag var så arg så jag säger det till pappa att Johan eller Patrik får fixa det sen i Skellefteå. Jag tvättar rutan färdigt och sen ska jag vika ner torkarna och såklart så tappar jag den som var trasig så den pangar rätt in i bilrutan och gör en (tre) spricka i rutan!!! Åh.. ni kan ju bara gissa hur jag lät och kände mig just då.. jaja.. jag tar mig i alla fall tillslut till Skellefteå och förfesten är redan igång i och med att klockan blev lite mer än kl 18 innan jag var där.. närmare 20.00.. bara två timmar sen!! Då klockan blev 22.00 åkte jag, Johan, Greger och Markus (Johans småbröder) in till stan för att kolla på europe. Markus som var den som ville se euorpe blev nog lite besviken då det kanske inte riktigt var vad han hade förväntat sig och jag var nöjd när jag fått mina efterlängtade varma chips. Mm så gott det var. :) När vi var nöjda på festivalen så åkte vi till MAX då vi fått beställningar från de som var på fest hos Patrik och Anneli. Johan och gänget börjar med att beställa det de ska ha sen kommer jag och räknar upp det jag vill beställa.. (det var inte lite.. hade tyvärr inte sms:et i min telefon, annars hade jag skrivit upp allt som de beställde men det var i alla fall för 5 personer som jag beställde). Jag hade två killar bakom mig i kön och de skrattade ganska gott när jag räknade upp vad jag ville ha. :) Johan och småbröderna följde med tillbaka till Skelleftehamn och där bytte de bil med mig. Jag hade pappas bil men pappa behövde sin bil så jag fick ta PO:s bil. Jag pussades lite med Johan och sen säger vi hej då för de skulle köra tillbaka till Norsjö. Två minuter senare kommer Johan in igen.. "Sara.." neeej, tänker jag.. har han fått punka igen? Så jag frågar om det är det.. "nej, men passaten har punka.." Va?! Är det sant tänker jag.. så jag skyndar mig ut för att se om han ljuger eller.. men nej.. tyvärr så gör han inte det.. Jag har alltså punka på den andra bilen.. Jaja.. det fixar jag och Patrik nästa dag.
Men förutom alla missöden så blev det en rätt så bra kväll. Jag och Anneli satt uppe och pratade till kl halv sex på morgonen. Gissa om jag var trött? Jag som steg upp kl 05.15 på fredagmorgon. När jag väl gick och la mig så följde både Bubben (en svart ganska stor katt) och Hera (en stor vit hund som ser ut som en schäfer) med till min madrass. De sov hos mig i princip hela natten (dagen). Det gjorde inte mig nånting. Var ganska mysigt.
På lördag gick allting bra.. Inga trasiga saker. Jag åkte in till stan mitt på dagen för att hämta ett reservdäck som Rebecka kom med till passaten och sen gick vi på stan ett tag. Jag köpte två linnen och en skjorta till Johan. Sen köpte jag ju förstås varma chips till mig och en påse till Anneli som jag tog med till Skelleftehamn. Sen köpte jag även munkar! Det är så himla gott.
På kvällen var jag inte nå länge hos Patrik och Anneli på förfest utan jag åkte in till stan för att kolla läget.. min bröder var i farmors lägenhet så jag åkte dit. Jag satt där och hängde ett tag tills mamma och pappa kom. Då gick vi in till stan och lyssnade på E-type. Vi gick inte in på området utan vi var bara utanför och bakom scenen så vi fick faktiskt se E-type. Det vi däremot inte var beredda på, det var de där fyrvrkerierna som han alltid har på sina föreställningar. :) Då han avfyrade de var vi nog ganska många som flög rätt upp.
När han sjungit färdigt gick vi in på karusellområdet och kollade läget.. mamma ville träffa Håkan så hon fick se hur full han var. När hon väl fick se Håkan så tyckte inte mamma att han såg så jätte full ut. Hon är så rädd att han ska hamna i slagsmål.. han har ju en benägenhet att kunna göra det då han är onykter. Men den här kvällen gick bra för hans del. Tack och Lov!
På söndag sov jag till just före ett och då steg jag upp som direkt för jag ville ju hem till Texas. Jag kom inte ihåg hur mycket klockan var när jag var hemma i Umeå men jag skulle gissa att klockan var runt 16.00. När jag har varit hemma i kanske 30 minuter kommer grannen, han som bor vägg i vägg med mig och Johan, och knackar på. Han ville då bara berätta att Texas jamar väldigt mycket när vi är borta och han krafsar på dörrar och fönster.. Hoppsan tänker jag.. han blir väl störd av det förstås.. för det blir ju vi. Men onej, det var inte det han menade.. han tyckte som bara att det var synd om Texas som blev lämnad ensam över helgen.. Ja.. fast jag for fredagkväll och kom hem söndag eftermiddag och då hade en annan granne varit in här på lördag och pratat med Texas och gett han mat och vatten.. borde inte det kunna räcka? Plus att det var tredje helgen som Texas var hemma själv på ett och ett halv år.. det är väl inte så farligt? Ja, det är väl klart att Texas är hemma när vi jobbar/går skolan men det kan ju inte räknas? Alla andra med djur måste väl också jobba? Sen förklarade jag ju förstås att det hör till just den här kattrasen att han pratar väldigt mycket, även då vi är hemma. Det var tydligen fler av mina grannar som tyckte synd om katten.. det kändes i alla fall inge bra.. jag blev jätte ledsen.. undrar om det var gravidhormonerna.. :) Jag packade lite grejer och Texas sen åkte vi till Norsjö. Mamma blev ganska fundersam då jag parkerade utanför deras hus.. :D "meen.. vad gör du här?". Det kändes i alla fall bra att komma hem till Norsjö och speciellt till Johan! Det blev ju bara över natten.. jag började ju jobba kl 13 på måndagen men det var värt det.

-----------------------------------

V.19
Kroppen:
Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.
Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.
Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.
Fostret:
Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.
Träningstips
Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

Alltså det är helt ofattbart att tiden går så snabbt! Både jag och Johan trodde att tiden skulle snigla sig fram men det kan jag inte påstå att den har gjort.. Det känns helt underbart! Nu har jag (tror jag) börjat kunna känna bebisen sparka.. det blir nog inte riktigt varje dag men ibland i alla fall. Det känns så overkligt att kunna säga så.. "jag känner bebisen sparka".. det låter så påhittat när jag säger det. haha. Jag är inne i en period då jag tror att jag har lyckats hitta på alltihop men då har jag ju gjort det bra i och med att magen faktiskt har blivit större. :) Jag tycker om det.. jag älskar min mage. Det har jag nog aldrig sagt förut. haha.
Ultraljud om tre dagar! Helt sjukt.. nu är vi snart där och jag är så jäkla nervös.. jag hoppas att allt ser bra ut och att det är en bebis där inne! Jag vill komma hem med massor av bilder på det lilla miraklet! Jag kommer nog skicka mms på bilden till alla i min familj. :) Åh.. vad jag längtar!
När vi kommer hem från ultraljudet som är på tisdag kl 08.00 och vi har fått se att allt är bra så blir det att börja fixa lite mer på allvar.. alla grejer som behövs och ja gu vet vad! Sen så hade jag även tänkt göra en lek här på bloggen. Men bara då vi vet att det finns en bebis i min mage och att bebisen är frisk. Jag tänkte bara ha en sån där gissningslek.. när tror du att bebisen kommer och hur mycket tror du bebisen väger och hur lång tror du att den är.. och förstås.. är det en pojke eller en flicka? :) Det blir väl en kul lek? Ni kan ju börja fundera på det redan nu. Det ska, på tal om när bebisen kommer, bli kul att få höra vad ultraljudet säger för beräknad ankomst. :D Jag hoppas INTE att vi blir framflyttade.. Jag vill inte närmare julafton. Vill hemskt gärna vara hem på jul och med en liten bebis. :D haha.. gu så overkligt det låter.. jaja.. nu ska jag inte tjata mer om det.. än i alla fall. :D

------------------------------------

Jobbet
Ni kommer kanske ihåg att jag pratade om det där med att jag skulle börja kl 7 istället för halv åtta? Det kan de helt klart glömma.. jag satt nämligen och pratade med en anna vikarie och hon säger då att vi har överlappningstid på morgonen för att vi ska kunna få rapport och så.. men det visste inte.. för natten slutar väl sju och jag börjar sju? Haha.. nej.. så är det inte.. natten slutar halv åtta!! What!?.. jag kollar schemat och javisst.. natten jobbar varje morgon till halv åtta.. enligt schemat alltså.. det har aldrig hänt! Då köper jag inte det där om jag ska komma tidigare för att de ska kunna gå tidigare i och med att vi faktiskt gör det typ varje dag.. men det gör ju natten också! Haha.. jaja.. lite lustigt det där men jaja..


----------------------------------------

Kalas
I torsdags var jag hemma i Norsjö på tre-årskalas hos Johans kusinbarn. Det var gott fika i alla fall. Annars var det ovanligt lugnt. Oftast brukar alla ungar leka med både mig och Johan.. men nu var de nog upptagna av annat.. så vi fikade bara sen åkte vi hem igen.

---------------------------------------

Hus
Jag har hittat ett ställe utanför Skellefteå som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att bo på.. det är efter älven.. mot Skelleftehamn.. ska se om jag hittar på kartan.. jo, Örviken heter det. Det är så himla fint när man kör förbi där. Grönt och fint med lagom mycket hus och nära vattnet och havet.. här kan man ha en riktigt fin båt.. jag har fått för mig att jag vill ha en båt.. som man kan sova på. Jag tror inte att Johan håller med. :)
Drömmar! :)
Men jag är så sugen på ett hus.. min storebror och hans tjej har precis köpt ett hus så man blir bara så sugen.. plus att Johans pappa har två hus varav ett just nu är ledigt (han brukar hyra ut det men det behöver renoveras innan han vill hyra ut det igen). Jag blir så sugen på att bara köpa det huset och fixa upp där. Det är nära hem och alla kompisar och ja.. men ändå så vill jag inte det.. det är lite knepigt det där.. än så länge kan jag ju bara drömma om hus.. Johan ska plugga färdigt först.. sen får vi se vars vi hamnar.. vem vet.. vi kanske hamnar i Sundsvall. ;)


------------------------------

Bilder
kommer inte idag då jag inte har hunnit förminska de än. Det får nog bli ett inlägg med bara bilder sen.. har massor med bilder osm jag vill lägga ut.. synd bara att det är ett så konstigt system på den här bloggsidan.. jag kan bara lägga ut fem bilder åt gången.. det tar ganska lång tid om man har många bilder man vill lägga ut.

----------------------------------

Ni som orkade läsa igebon allt det här gjorde det bra för det var säkert massor med stavfel och massa knasiga meningar men jag ids inte läsa igenom allt. :D Ni får helt enkelt stå ut. Just ja.. sen måste jag påpeka att jag hade fel.. Min guddotter är inte alls i London.. det blev bara hennes föräldrar som åkte dit. Jag svamlar ju bara en massa. haha.

Nää.. nu blir det sängen.. eller kanske en film först! ;)
Puss hej leverpastej!

Jag älskar er!

2 kommentarer:

Jossan sa...

Jag läste allt ;)
Gud vilken helg med bilen! Fy vad drygt! Man får ju spunk när allt bara jävlas. O så när man har en tid att passa också...
Ska bli så spännande att höra om ultraljudet! Jag kan garantera att det finns en bebis där i, du inbillar dig inte! :)
O du, det där med att ni kanske hamnar i Sundsvall... Gör det! :D

Sara sa...

Bra! :)
Ja det var inte kul.. såg verkligen framemot att få komma till Skellefteå i vettig tid men det blev inte så.. dessutom så hade jag ju finkläderna på mig när jag skulle byta däck.. det var bara att byta kläderna igen när jag kom till Skellefteå.
Ja visst ska det! Jag kan skicka bild på bebisen till dig sen. :) Jag är ganska säker på att du har rätt om att det finns en bebis där inne. :)
Ja visst lät det som en riktigt bra idé det där med Sundsvall? :)